Pengesanan autisme

Pengesanan autisme peringkat awal?

Gangguan Spektrum Autisme (ASD) ialah gangguan perkembangan kompleks yang menjejaskan keupayaan individu untuk berkomunikasi, bersosial, dan berkelakuan sewajarnya. Ia biasanya didiagnosis pada kanak-kanak berumur antara dua dan tiga tahun. Ibu bapa, penjaga dan pakar kanak-kanak memainkan peranan penting dalam mengesan autisme pada kanak-kanak. Berikut adalah beberapa tanda dan gejala utama yang boleh membantu mengesan autisme pada anak anda.

Tanda pertama ASD adalah kelewatan pertuturan, yang bermaksud bahawa kanak-kanak tidak mula bercakap sehingga lewat daripada jangkaan. Sesetengah kanak-kanak juga mungkin menghadapi masalah menggunakan dan memahami bahasa. Mereka mungkin tidak terlibat dalam perbualan mudah, dan ucapan mereka mungkin berulang-ulang dan robotik.

Satu lagi gejala ASD ialah kesukaran dengan interaksi sosial. Kanak-kanak autisme mungkin tidak membuat hubungan mata, menghadapi masalah bermain dengan kanak-kanak lain, dan mungkin tidak menunjukkan minat dalam aktiviti sosial. Mereka juga mungkin mengalami kesukaran untuk memahami dan mentafsir isyarat sosial, seperti mimik muka, bahasa badan dan nada suara.

Kanak-kanak autisme juga mungkin menunjukkan tingkah laku yang berulang dan stereotaip. Sebagai contoh, mereka mungkin mengulangi frasa atau perkataan tertentu berulang kali, lebih suka rutin atau tabiat tertentu dan menjadi cemas apabila rutin mereka terganggu.

Gejala lain ASD termasuk kesukaran memproses deria, seperti terlalu sensitif kepada bunyi, tekstur atau bau tertentu. Kanak-kanak autisme juga mungkin mempunyai deria sentuhan yang tinggi atau tidak bertindak balas terhadapnya sama sekali.

Jika anda melihat mana-mana tanda atau simptom ini pada anak anda, ini tidak semestinya bermakna mereka menghidap autisme. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk mendapatkan penilaian daripada profesional penjagaan kesihatan yang berkelayakan. Diagnosis dan intervensi awal boleh membantu kanak-kanak autisme mengembangkan kemahiran komunikasi, sosial dan hidup yang diperlukan untuk berkembang maju dan mencapai kualiti hidup yang lebih baik.

Seorang doktor, pakar pediatrik perkembangan, atau ahli psikologi kanak-kanak mungkin mendiagnosis autisme pada kanak-kanak. Mereka biasanya akan bermula dengan penilaian perkembangan atau menggunakan alat saringan khusus untuk mengesan ASD untuk menilai komunikasi, interaksi sosial dan kemahiran lain yang berkaitan.

Kesimpulannya, pengesanan gangguan spektrum autisme adalah langkah penting dalam memastikan kanak-kanak mendapat rawatan yang komprehensif dan sesuai. Ibu bapa dan penjaga harus berhati-hati terhadap kelewatan pertuturan, kesukaran interaksi sosial, dan tingkah laku yang berulang dan dapatkan nasihat perubatan apabila perlu. Lebih awal diagnosis, lebih awal intervensi dan sokongan boleh diberikan, yang penting dalam menggalakkan hasil positif untuk kanak-kanak dalam spektrum autisme.

Jenis-jenis autisme

Autisme ialah gangguan perkembangan yang menjejaskan komunikasi, tingkah laku dan interaksi sosial. Walaupun ia sering dirujuk sebagai hanya satu gangguan, sebenarnya terdapat beberapa jenis autisme yang berbeza. Setiap jenis mempunyai ciri dan cabaran tersendiri. Berikut adalah empat jenis utama autisme:

  1. Autisme Klasik atau “Berfungsi Tinggi”. Ini adalah jenis autisme yang paling terkenal. Orang yang mempunyai autisme klasik biasanya mengalami kesukaran dengan interaksi sosial, komunikasi dan tingkah laku yang berulang. Walau bagaimanapun, sesetengah orang yang mempunyai jenis autisme ini mungkin mempunyai tahap kecerdasan yang normal atau tinggi dan boleh berkomunikasi dengan berkesan.
  2. Sindrom Asperger Sindrom Asperger adalah sejenis gangguan autisme yang dicirikan oleh kecerdasan normal atau tinggi tetapi mengalami kesukaran dengan interaksi sosial dan komunikasi. Orang yang mempunyai Asperger mungkin mempunyai minat yang mendalam dalam topik atau hobi tertentu dan mengalami kesukaran memahami bahasa kiasan atau jenaka.
  3. Gangguan Perkembangan Pervasif-Tidak Ditentukan Sebaliknya (PDD-NOS) Pervasive Developmental Disorder-Not Otherwise Specified (PDD-NOS) ialah sejenis gangguan autisme yang dicirikan oleh kelewatan dalam interaksi sosial dan komunikasi, serta tingkah laku yang berulang. Walau bagaimanapun, individu yang mempunyai PDD-NOS mungkin tidak memenuhi semua kriteria untuk autisme klasik atau Sindrom Asperger.
  4. Gangguan Disintegratif Kanak-kanak (CDD) Gangguan Disintegratif Kanak-kanak (CDD) adalah sejenis gangguan autisme yang jarang berlaku di mana kanak-kanak berkembang secara normal sehingga sekitar umur 3 atau 4 tahun, dan kemudian tiba-tiba mula kehilangan kemahiran sosial dan komunikasi. Kanak-kanak dengan CDD juga mungkin mengalami kesukaran dengan kemahiran motor halus dan pemprosesan deria.

Kesimpulannya, adalah penting untuk ambil perhatian bahawa setiap jenis autisme adalah unik dan memberikan cabarannya sendiri. Walaupun tidak diketahui punca autisme, diagnosis awal dan intervensi boleh membantu individu autisme mencapai potensi penuh mereka. Mendidik diri kita dan orang lain tentang pelbagai jenis autisme boleh membantu mewujudkan pemahaman dan penerimaan yang lebih baik terhadap mereka yang mempunyai spektrum autisme.

Rawatan untuk autisme

Gangguan Spektrum Autisme (ASD) ialah gangguan perkembangan kompleks yang menjejaskan komunikasi, tingkah laku dan interaksi sosial. Dianggarkan 1 daripada 68 kanak-kanak di Amerika Syarikat didiagnosis dengan ASD. Lebih kurang 9000 kanak-kanak di malaysia dilahirkan dengan autisme setiap tahun. Disebabkan kerumitan gangguan ini, tiada penawar muktamad untuk autisme, tetapi beberapa rawatan yang disokong secara saintifik boleh membantu individu dengan ASD menjalani kehidupan yang lebih baik dan lebih memuaskan. Beberapa rawatan yang paling biasa digunakan untuk autisme termasuk campur tangan tingkah laku, pendidikan dan farmakologi.

Terapi tingkah laku adalah salah satu rawatan yang paling berkesan untuk autisme. Terapi ini memberi tumpuan kepada mengubah suai tingkah laku bermasalah dan memupuk tingkah laku positif. Applied Behavior Analysis (ABA) ialah terapi tingkah laku yang boleh digunakan untuk mengajar kanak-kanak dengan kemahiran baharu ASD dan untuk mengukuhkan tingkah laku positif. Terapi ABA melibatkan memecahkan tugas yang kompleks kepada langkah yang lebih kecil dan lebih mudah diurus, dan kemudian menggunakan tetulang untuk menggalakkan kanak-kanak menguasai setiap langkah. Sebagai contoh, ahli terapi boleh menggunakan ganjaran seperti pujian lisan atau mainan kecil untuk mengukuhkan tingkah laku yang baik. Terapi ABA boleh digunakan dalam pelbagai tetapan, termasuk bilik darjah atau persekitaran rumah.

Intervensi pendidikan juga bermanfaat dalam pengurusan ASD. Matlamat intervensi pendidikan adalah untuk meningkatkan kemahiran komunikasi dan sosial, meningkatkan fungsi kognitif, dan meningkatkan fungsi akademik keseluruhan. Terapi pertuturan ialah satu bentuk intervensi pendidikan yang biasa digunakan dengan kanak-kanak dengan ASD. Terapi ini memberi tumpuan kepada meningkatkan kemahiran komunikasi dan mengajar tingkah laku sosial yang sesuai. Terapi pekerjaan dan terapi fizikal juga biasa digunakan untuk membantu individu yang mengalami ASD meningkatkan perancangan motor, koordinasi dan pemprosesan deria.

Akhir sekali, campur tangan farmakologi boleh digunakan untuk menguruskan beberapa gejala yang berkaitan dengan ASD. Ubat boleh digunakan untuk menguruskan gejala seperti kebimbangan, kemurungan, dan pencerobohan. Walau bagaimanapun, penggunaan ubat harus dipantau dengan teliti oleh profesional penjagaan kesihatan yang berkelayakan, kerana sesetengah ubat mempunyai kesan sampingan yang buruk dan mungkin berinteraksi dengan ubat lain yang diambil oleh individu tersebut.

Kesimpulannya, walaupun tiada penawar muktamad untuk autisme, terdapat rawatan berasaskan bukti yang boleh meningkatkan kualiti hidup bagi individu yang menghidap ASD. Ini termasuk campur tangan tingkah laku, campur tangan pendidikan, dan campur tangan farmakologi. Setiap pendekatan rawatan harus disesuaikan untuk memenuhi keperluan khusus individu dengan autisme. Oleh itu, adalah penting untuk berunding dengan profesional penjagaan kesihatan untuk menentukan kursus rawatan yang sesuai untuk individu tertentu.

Semoga bermanfaat buat anda. Mungkin artikel ini juga dapat menfaat untuk anda iaitu: Petua lebatkan rambut anak | Sebab bayi anda gatal kulit kepala | Petua untuk kulit bayi kering | Punca kulit si kecil kering

Nutrisi lengkap dengan multivitamin Fanvit

Kongsi

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Sertai Telegram Baby Beauty